Markkinointia mitataan ROI:lla eli sillä, kuinka paljon siihen laitettu raha tuottaa kauppaa (return on investment). Verkkomainonta on edullinen tapa markkinoida, koska maksat vain kävijöistä, jotka olet saanut verkkosivuillesi etkä pelkästä mainostilasta. ROI:ta voidaan kuitenkin parantaa joidenkin tutkimusten mukaan jopa 50% jälkimarkkinoinnin avulla.

Tyypillinen verkkomainonta

Google Adwords on suosituin tapa tehdä verkkomainontaa. Adwords-mainosten avulla voit tavoitella niitä kohderyhmäsi käyttäjiä, jotka tekevät hakuja Googlesta tai YouTubesta haluamallasi hakutermeillä tai näkevät mainoksesi Google Display Networkiin kuuluvalla sivustolla. Hyvällä kampanjalla voit saada merkittävästi lisää kävijöitä verkkosivuillesi ja jopa houkuteltua heidät toimimaan haluamallasi tavalla. Tähän se sitten usein jääkin.

Mitä on jälkimarkkinointi, eli remarketing?

Verkkomainonnassa unohdetaan hyvin usein erittäin tärkeä tekijä: jälkimarkkinointi (remarketing). On huomattavasti helpompaa tavoitella niitä, jotka ovat aikaisemmin käyneet sivustollasi kuin täysin ”kylmiä” kontakteja. Jälkimarkkinoinnin tehtävänä onkin näyttää mainoksia niille, jotka ovat aikaisemmin vierailleet sivustollasi. Tarkoituksena on yhä uudestaan muistuttaa olemassaolostasi.

Kuinka jälkimarkkinointi toimii?

  • Tunnistetaan verkkosivustollasi vierailleet ja asetetaan heille seurantatunniste
  • Laaditaan mainoksia, joita sitten näytetään tunnistetuille kävijöille heidän vieraillessaan muilla sivustoilla, jotka sisältävät Googlen mainoksia. Tällaisia sivustoja on miljoonia.
  • Seurataan, mitkä mainokset tuovat kävijät uudestaan sivustollesi ja saavat heidät toimimaan halutulla tavalla. Seurantatyökaluna voidaan käyttää esimerkiksi Google Analyticsia
  • Hienosäädetään remarketing-mainoksia ja niiden sijoittumista.

Verkossa tapahtuva jälkimarkkinointi perustuu yhteen keskeisimmistä mainonnan nyrkkisäännöistä: toistoon.

Banneri vai tekstimainos?

Oman kokemukseni mukaan Google Adwords -mainnonnan paras teho saadaan Display Networkin kautta eikä niinkään Googlen hakutulosten vieressä näytetyistä mainoksista. Tämä havainto tukee sitä, että mainokset tulisi toteuttaa tekstimainosten lisäksi myös kuvabannereina.

Tilaa Statement-uutiskirje

Share This