Digitaaliset palvelut ovat menossa yhä enemmän interaktiivisempaan, personoidumpaan ja houkuttelevampaan suuntaan. Taistelu käyttäjien huomiosta kasvaa samalla, kun käyttäjien odotukset palveluita kohtaan lisääntyvät. Tässä artikkelissa käyn läpi verkkosuunnittelun suuntauksia, jotka ovat vuonna 2023 entistä kovemmassa huudossa.
1. Tekoälyavusteiset ominaisuudet
Älykkäät toiminnallisuudet, kuten chatbotit ja virtuaaliassistentit ovat olleet mukana jo tovin. Myös ilman koodia tai vähäisellä koodilla loppukäyttäjän toimesta rakennettavat modulaariset sovellukset ovat yleistymässä verkkosivujen rakentamiseen. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Squarespace ja Webflow. Teknologian tarkoitus on saada pääpaino tärkeimpään eli käyttäjän palvelemiseen, sekä sisällön ja palvelujen helppoon luontiin. Esimerkiksi verkkosivualustat voisivat tulevaisuudessa mukautua älykkäästi sisältöösi, rakentua liiketoimintasi tarpeisiin ja luoda tekoälyn avulla kokonaisen verkkosivualustan, kuten The Grid -projekti alkujaan lupaili. Aina pioneerit eivät pääse nauttimaan työnsä hedelmistä, mutta tämä voi antaa esimakua siitä, mikä kaikki on mahdollista tuleville tekijöille.
Nykyään jo koneoppimisen avulla chatbotit osaavat yhdistellä asioita entistä palvelevammin, kehitystyössä tekoäly voi tarjota reaaliaikaisia design-ehdotuksia ja kaupankäynnissä tekoäly voi ennakoida kehityskohteita käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sen mukaan, miten käyttäjät juuri nyt toimivat palvelussa. ChatGPT:n ja Midjourneyn kaltaiset palvelut toimivat erinomaisina työkaluina ideointiin, näkökulmien hakemiseen ja tiedon suodattamiseen.
Vaikka työkalut ja palvelut näennäisesti yksinkertaistuvat, niin verkon monimutkaisuus vain kasvaa entisestään. Niin tehokkaasti kuin tekoäly voikin rakentaa valmiita pohjia ja luoda uutta, ihmisen tekemä tarvekartoitus, suunnittelu ja toteutuksen viimeistely on edelleen avainasemassa oikeasti käyttäjälähtöisen palvelun luomisessa. Kone ei tunne empatiaa ja siksi se ei tule täysin korvaamaan ihmistä palvelujen suunnittelussa. Siitä huolimatta tekoäly luo loistavia raameja ja työkaluja, joiden tuella voidaan luoda laadukkaita palveluita.
Vaikka työkalut ja palvelut näennäisesti yksinkertaistuvat, niin verkon monimutkaisuus vain kasvaa entisestään.
2. Mikrointeraktiot
Sanotaan, että kaikki kohtaamiset ovat brändäystä. Mikrointeraktiot ovat pieniä animoituja hetkiä käyttäjän ja digitaalisen palvelun välillä, ja niillä onkin tärkeä rooli vuorovaikutuksessa ja tuotekokemuksessa. Onnistuessaan ne voivat tehdä käyttökokemuksesta immersiivisemmän ja helpommin ymmärrettävän, muuttaen tylsät toiminnot jopa mieleenpainuviksi hetkiksi. Esimerkiksi painiketta painamalla voidaan kertoa toiminnon hyväksyntä jo painikkeen sisällä animaation avulla, jolloin erillistä kuittaussivua ei tarvita. Tällainen ratkaisu säästää sekä suunnittelijan, käyttäjän, että koodarin aikaa. Mikrointeraktioilla voi myös viihdyttää käyttäjää, jos sivulataus sattuu kestämään pidempään kuin on tarkoitus. Tällöin animoitu sisältö jättää samalla käyttäjään myös vahvemman brändijäljen.
Tuttuna esimerkkinä myös väärän salasanan syöttäminen voi aiheuttaa syöttökentän heilumisen, ikään kuin pään pudistuksena kieltäytymisen merkiksi. Palaute on välitön ja auttaa käyttäjää korjaamaan toimintaansa. Parhaat visuaaliset metaforat tulevatkin usein todellisesta elämästä, jolloin käyttäjä ymmärtää heti mistä on kyse.
Parhaat visuaaliset metaforat tulevatkin usein todellisesta elämästä, jolloin käyttäjä ymmärtää heti mistä on kyse.
Mikrointeraktiot voivat olla myös pelillistämisen tyyliin tapahtuvia tapahtumia, missä ruudun yli lentää sateenkaaren värinen yksisarvinen, kun kuittaat to-do -listalta tehtävän tehdyksi. Hölmöä, mutta niin palkitsevaa! Kaiken ei tarvitse aina olla hyödyllistä, vaan enemmänkin relevanttia kontekstin ja palvelun brändin kannalta. Vaikka mikrointeraktioita on ollut jo paljon viime vuosina, tulee niiden rooli vain kasvamaan entisestään. Niitä suunniteltaessa kannattaa miettiä tosielämän kohtaamisia ja käyttää tässäkin sitä kaikista tärkeintä ominaisuutta eli hyvää tilannetajua.
3. Esteetön suunnittelu
Saavutettavuus ja esteettömyys ovat olleet viime vuosien kuumia perunoita verkkosuunnittelun saralla. Tämä on ollut poikkeuksetta yksi keskeisistä syistä modernisoida organisaation verkkopalvelua, kun aiempina vuosina asia lähinnä sivuutettiin. Ideaalitilanteessa inklusiivinen suunnittelu pyrkii siis ottamaan kyvyiltään ja tasoltaan erilaiset käyttäjät mahdollisimman kattavasti huomioon. Tietty vaatimustaso on julkisorganisaatioiden verkkopalveluissa jo lain mukaan pakollinen käytäntö, mutta kaikille muillekin tahoille se on asia, jonka suosittelemme huomioimaan.
Ei tarvitse olla aistirajoittunut, että hyötyisi esimerkiksi hyvistä kontrasteista ja pomminvarmasti mietitystä käytettävyydestä. Kun perusasiat ovat kunnossa, niin voidaan varmistaa, että palvelulla on mahdollisimman laaja ja tyytyväinen yleisö. Hyvä periaate onkin, että lähtökohtaisesti suunnitellaan kaikille, eikä vain siksi, että palvelun nyt vain on pakko olla mittareiden mukaan saavutettava.
4. Äänihaku
Vaikka ääniviestit ovat jo aivan arkipävää, niin ääneen perustuvan hakutoiminnon käyttö ei tule käyttäjille aina edes mieleen. Sen rooli on kuitenkin jatkuvasti kasvussa vähintäänkin Googlen, Sirin ja Alexan ansiosta. Kaikki käyttöliittymät ja verkkopalvelut eivät vielä tue ääniohjausta, mutta esimerkiksi Speechly on toteuttanut verkkokauppademon, jonka avulla sisältöä voi suodattaa vaikka sanomalla “Show me pants for men by Jack & Jones”. Tässä on jo kolme eri parametria, ja silmänräpäyksessä palvelu suodattaa haluamasi tuotteet eteesi. Yhtä helposti voit nollata hakutermit ja tehdä taas uuden haun.
Verkkokauppojen ja virtuaaliassistenttien maailmassa äänihausta on tulossa yhä tärkeämpi osa navigointia. Tästä syystä yhä useammat kehittäjät tulevat lisäämään äänihaun osaksi käyttöliittymiään, jotta saavat sulavalla palvelukokemuksella yhä enemmän ihmisiä palvelunsa käyttäjiksi. Kunhan massat vain tottuvat ääniohjauksen tuomaan helppouteen, niin vaivalloiseen näpyttelyyn ei ole enää paluuta.
5. Kustomoidut kuvitukset brändin tukena
Takana ovat ne ajat, jolloin riitti kättelykuvien valinta kuvapankista yrityksen verkkopalvelun kuvitukseksi. Nykymaailmassa ihmisen huomio on kaikista arvokkainta valuuttaa ja silloin ensivaikutelma pitää tehdä, kun siihen on mahdollisuus. Jotta yritys jäisi positiivisesti käyttäjän mieleen, on sen erotuttava joukosta visuaalisesti persoonallisena ja hyvin mielellään jopa uniikkina. Jujuna onkin, että yrityksen pitäisi jäädä käyttäjän mieleen eikä vain käydä siellä.
Yhä useampi yritys hankkii kustomoitujen valokuvien lisäksi myös täysin uniikit kuvitukset osaksi visuaalista brändiään. Kuvitukset voivat olla mitä tahansa staattisista käsin piirretyistä kuvituksista animoituihin 3D-kuvituksiin. Tyyli juontuu brändin ja tuotteen luonteesta, tarpeesta ja kohderyhmästä. Kustomoidut kuvitukset ruokkivat laatumielikuvaa kertoen, että tämä toimija ei junnaa paikoillaan vaan näyttää relevantilta tässä päivässä. Kuvitukset myös tekevät käyttäjäkokemuksesta paremman, kun toiminnallisuuden viestiä voidaan tukea sopivalla kuvituksella. Nykyään palveluiden tunnelma onkin usein sympaattinen ja helposti lähestyttävä. Ihmisiähän tässä palvellaan, vaikkakin laitteiden välityksellä.
Nykyään palveluiden tunnelma onkin usein sympaattinen ja helposti lähestyttävä. Ihmisiähän tässä palvellaan, vaikkakin laitteiden välityksellä.
Kaikki edellä mainitut asiat voivat viedä verkkopalveluasi eteenpäin eri tavoilla. Näitä kaikkia ei kuitenkaan tarvita, jotta verkkopalvelusi olisi onnistunut. Kaikkein tärkeintä onkin valita tavoitteiden, käyttäjän ja kontekstin kannalta relevanteimmat asiat ja ottaa ne perustellusti käyttöön. Kun tehdään ratkaisuja liiketoiminnan tarpeista käsin ja käyttäjän paras kokemus mielessä, voittava resepti on valmis.