Tammikuussa kirjoitin analytiikan tulevaisuudesta ja sen jälkeen asiat ovat edenneet yllättävän paljon, jopa nettimaailman aikajänteellä. Google uutisoi, että Google Analyticsin versio, johon monet ovat tottuneet eli Universal Analytics, lopettaa tietojen keräämisen heinäkuussa 2023.
Jäljelle jää tämän jälkeen ainoastaan Google Analytics 4. 360-versiosta maksavat asiakkaat saavat parin kuukauden lisäajan Universal Analyticsiin, mutta sekin loppuu ensi vuoden puolella.
Lainmukaisuuden ongelmiin ratkaisu?
Google Analyticsin lainmukaisuus EU:ssa on ollut toinen kuuma aihe viime aikoina. Google on pyrkinyt ratkaisemaan ongelmaa kahdella eri rintamalla. Ensimmäinen ja Googlelle tärkeämpi näistä on poliittinen, ja viime perjantaina uutisoitiinkin sopimuksen syntymisestä EU:n ja USA:n välille. Tämän uuden Privacy Shieldin korvaajan avulla henkilötietojen siirtäminen USA:an käsiteltäväksi pitäisi olla helpompaa. Tästä uutisoi esimerkiksi TechCrunch.
Sopimuksen tarkka sisältö ei ole vielä selvillä ja aiemman vastaavan sopimuksen romuttaneen valituksen tehnyt Max Schrems aikookin tutkia uuden sopimuksen sisällön aikanaan ja mahdollisesti tehdä siitä uuden valituksen. Uusi Privacy Shield -sopimus helpottaisi kyllä amerikkalaisten yritysten kanssa työskentelyä EU-alueella. Toivotaan, että sopimus on sellainen, että se menee tuomioistuimistakin läpi aikanaan.
Poliittisen vaikuttamisen lisäksi Google tuo lähiaikoina eli luultavasti huhtikuun aikana Google Analytics 4:een apua EU-alueen toimijoille. GA4:ssa tulee olemaan mahdolllisuus siihen, että EU-alueen kävijöiltä data käsitellään ensiksi EU-alueella sijaitsevilla palvelimilla ja datasta anonymisoidaan IP-osoitteet ennen sen siirtämistä pois EU-alueelta. Googlen webinaarin, jossa kerrotaan asiasta tarkemmin, voi katsoa täältä. Toivotaan myös tässä, että EU:n eri maiden tietosuojavaltuutetut toteavat tämän riittäväksi toimenpiteeksi.
Server-side taggingin mahdollisuudet
Keskeinen johtopäätös on, että Universal Analyticsin aika alkaa olla ohi. Jos Universal Analyticsia halutaan käyttää siirtymäajan aikana EU-alueella, Google Tag Manager Server-Side Tagging on yksi toimiva ratkaisu, jota myös oma yrityksemme tarjoaa. Yksi tämän ratkaisun eduista on, että datan käsittely tapahtuu ensiksi asiakkaan palvelimella ja SST-säilössä voidaan datasta poistaa henkilötiedot, esimerkiksi kävijän IP-osoite. SST:n ainoa haittapuoli on sen monimutkaisuus – sen käyttöönotto vaatii teknistä osaamista ja palvelimen, jossa tätä server-side-säilöä ajetaan. SST mahdollistaa myös paljon muuta, esimerkiksi integraatiot muihin järjestelmiin vaikkapa konversion tapahtuessa eli sitä kannattanee harkita myös muista syistä kuin pelkästään kävijän IP-osoitteen piilottamisen takia.
GA4:n myötä monipuolisemmat raportit
GA4:n käyttöliittymä muistuttaa hieman Universal Analyticsin käyttöliittymää, mutta siinä on myös paljon uutta. Valmiita raportteja on vähemmän ja uudessa käyttöliittymässä nojaudutaankin paljon räätälöityihin raportteihin. Tämä mahdollistaa monipuolisemmat raportit, mutta on myös monimutkaisempaa. GA4 mahdollistaa myös esimerkiksi applikaatioiden analytiikan samassa näkymässä ja esimerkiksi tämän ja monen muun muutoksen takia toimintalogiikka eroaakin Universal Analyticsista. Vanhaa dataa ei pysty siirtämään Universal Analyticsista GA4:een eli vain GA4:een erikseen kerätty data on käytettävissä siellä.
Nyt on aika toimia
GA4:n käyttöönoton vaihtoehtona on käyttää jotain muuta analytiikkatuotetta. Yksi tällainen vaihtoehto on Matomo Analytics, joka onkin nostanut suosiotaan eurooppalaisena vaihtoehtona. Olipa ratkaisu sitten Matomo, GA4 tai joku muu vaihtoehto, käyttöönotto kannattaa suunnitella mahdollisimman pian tapahtuvaksi, jotta dataa saadaan kerättyä uuteen järjestelmään mahdollisimman pitkältä ajalta.