Edelleenkin yksi käytetyimmistä keinoista tavoittaa kohderyhmät verkkopalvelun ulkopuolelta on lähettää uutiskirje. Valitettavasti monet organisaatiot ja yritykset ovat kuitenkin hylänneet koko välineen heikkojen tulosten myötä.
Jos organisaation aiemmin useampia tuhansia vastaanottajia sisältänyt uutiskirjeen vastaanottajamäärä vähenee uutiskirje kerrallaan ja klikkiprosentit matelevat muutamassa prosentissa, diagnoosi on selvä: informaatiotulva yhdistettynä vastaanottajan ajan aliarviointiin.
Mitä sitten lääkkeeksi, kun uutiskirjeistä on tehot laskeneet?
Informaatio yksin ei riitä, tarvitaan jotain enemmän, tarvitaan laajempi näkökulma koko uutiskirjeviestintään. Seuraavassa 5 vinkkiä, joiden avulla tehostat uutiskirjeviestintää ja käännät klikkiprosentit uuteen nousuun.
1. Tutkitusti tehokas Call To Action
Keräsitpä yhteystietoja miten hyvänsä, todennäköisesti voit tehdä sen vielä paremmin ja tehokkaammin. Verkkopalvelussa uutiskirjeen tilaukseen kehottavan elementin virittäminen onnistuu helposti automatisoidun A/B-testaustyökalun avulla, esimerkiksi Visual Website Optimizerilla. Voit vertailla esimerkiksi kahden eri elementin sijoittelun vaikutusta tai esimerkiksi erikokoisia ja erivärisiä elementtejä. Yksi tehokkaimmista testattavista asioista on uutiskirjeen tilauslomakkeen tekstiasu.
2. Hyvä ensivaikutelma
Uutiskirjeen vastaanottajaksi liittymisen yhteydessä näytettävässä tai lähetettävässä vahvistusviestissä luodaan edellytykset tulevaisuuden uutiskirjeiden avausprosenteille. Ketään ei varsinaisesti kiinnosta geneerinen viesti, jossa kerrotaan että olet liittynyt listalle X. Sen sijaan, jos viestissä on selkeä lupaus, houkutteleva koukku tai jotain konkreettista lisäarvoa, listalle liittyneen kiinnostus todennäköisesti herää entisestään. Sähköpostiosoittteen antaminen sisältää odotuksen lisäarvosta – pyri aina ylittämään odotukset.
Vastaanottaja hurmataan otsikolla, mutta sisältö ratkaisee suhteen keston.
3. Hallittu kokonaisuus tuo tuloksia
Vastaanottaja hurmataan otsikolla, mutta sisältö ratkaisee suhteen keston. Mitä paremmin onnistut vakuuttamaan vastaanottajat kerta toisensa jälkeen paremmalla sisällöllä, sitä pienemmäksi otsikon merkitys muuttuu. Vastaanottaja avaa viestin, koska se on juuri SINUN organisaatiostasi lähetetty ja koska viestisi ei ole ajanhukkaa. Alla esimerkkinä katkelma Jari Sarasvuon verkkovalmennusmarkkinoinnista.
4. Lähetä uutiskirje riittävän usein ja oikeaan aikaan
Uutiskirje on yksi työkaluistasi digimarkkinoinnin pakissa ja toivottavasti osa suunniteltua, aikataulutettua kokonaisuutta. “Riittävän usein” riippuu siis myös muista organisaatiosi markkinoinnin toimenpiteistä ja ennen kaikkea asetetuista tavoitteista. Useat eri tahot ovat testanneet lähettämisen oikea-aikaisuutta. Tilastojen mukaan viikonpäivistä tiistai ja torstai vievät niukasti voiton. Vuorokauden ajoista aamupäivä klo 10 ympärillä on tehokkain. Huomioi kuitenkin aina kohderyhmäsi tapa toimia ja uutiskirjeen tavoitteet.
5. Aseta tavoitteita, mittaa ja kerää palautetta
Jokainen nykyaikainen uutiskirjepalvelu sisältää tarkat seurantamahdollisuudet. Tyypillisesti mitataan vähintään uutiskirjeen avauksia ja siinä olevien linkkien klikkauksia. Uutiskirjesovellus kannattaa myös liittää Googlen Analytiikkaan, jos sellainen mahdollisuus on tarjolla. Ilman tavoitteita ei myöskään tapahdu kehitystä. Aseta haastavat, mutta realistiset tavoitteet uutiskirjeellesi ja hienosäädä tavoitteita ensimmäisten tulosten tultua. On tärkeää myös kerätä palautetta lukijoilta – aina parempi, jos saat palautetta myös sellaisilta, jotka ovat jo lähteneet postituslistalta.
EXTRA: Jokainen uutiskirjeen vastaanottaja ei ole samanlainen
Jokainen meistä on hitusen itsekeskeinen ja vähintäänkin rakastaa henkilökohtaista palvelua. Sama pätee viestintään. Mitä tarkemmin organisaatiossasi tunnetaan ja tunnistetaan kohderyhmien edustajat sitä paremmin markkinointi voidaan kohdentaa erilaisten segmenttien avulla. Uutiskirjeviestintä on aina myös jonkin asian tai organisaation markkinointia! Viestintää on mahdollista myös automatisoida, jolloin käyttäjien tekemät toiminnot vaikuttavat siihen, miten seuraava viesti kohdennetaan. Automatisointi taas vapauttaa resursseja paremman sisällön tuottamiseen, jolloin kaikki voittavat!