Uusimmissa verkkosivustoissa kuvat ja visuaalisuus ovat entistä merkittävämmässä roolissa. Jos mietit viimeisintä käyntiäsi verkossa, jäivätkö mieleen tekstisisältö vai kuvat?

Sivuston optimointi on tärkeää, mutta nopeat datayhteydet mahdollistavat isojenkin kuvien runsaan käytön ilman, että käyttökokemus kärsii. Monesti sivustoilla juuri kuvat kiinnittävät huomion ja kuvan perusteella valitaan, mikä artikkeli luetaan seuraavaksi. Kuvia ei voida ajatella vain kuvituskuvina vaan niiden merkitys sivuston kokonaisuuteen on verrattavissa laadukkaaseen sisältötekstiin.

Onko sisustuksella merkitystä?

Verrataanpa verkkosivustoa Michelin-tähdillä palkittuun huippuravintolaan. Ensisijaisesti etsimme toki vatsan täytettä (tekstisisältöä) ja silmäilemme ruokalistaa vesi kielellä, mutta erittäin tärkeä osa kokemustamme ovat myös ravintolan miljöö, valaistus, kalusteet, henkilökunnan vaatetus ja kaikki visuaalisesti aistittava. Ei ole tavatonta, että ravintolan sisääntuloaulassa tai seinällä on moottoripyörä. Ei mitenkään täysin välttämätöntä ruokailun kannalta, mutta mielenpainuvaa ja tunnelmaa kohottavaa (jos tykkää moottoripyöristä). Entäpä rantaravintola joen äärellä ilta-auringossa, katseletko mielummin kirkkaasta vedestä hyppeleviä taimenia vai ruskeaa jokea, josta pilkistää pari vanhaa jääkaappia ja puoliksi syöty sohva.

Epäsiistiin ja rempallaan olevaan ravintolaan tulet toisen kerran vain, jos siellä on erittäin hyvää ruokaa tai olet todella nälkäinen, eikä muita vaihtoehtoja ole. Sama pätee verkkosivuihin.

Helposti saatetaan ajatella, että tämä on vain asiapitoinen verkkosivusto, josta etsitään tietoa ja tieto on tekstiä. Otetaanpa esimerkki sieltä, missä tekstiä on paljon tarjolla eli kirjastoista. Tyypillisesti lähiökirjastot ovat tunnelmallisia ja sieltä löytää etsimänsä. Varsinainen taide-elämys saadaan kirjojen kautta. Helsingissä uskallettiin ajatella toisin ja luotiin vaikuttava Keskustakirjasto Oodi, joka tarjoa näyttävyydellään kokonaisvaltaisen elämyksen jo ennen kuin kirjastoon ehtii astua sisälle. Voisiko laadukkailla kuvilla sisustettu verkkosivu tarjota jotain samaa?

Hyvä verkkosivusto kuuluu sisustaa laadukkailla kuvilla. Laadukkaat kuvat lisäävät sivuston arvoa, käyttökokemusta ja parhaimmillaan tuovat kävijän sivustolle yhä uudelleen ja tarjoavat aina pienen taide-elämyksen. Näyttävien kuvien lisäksi perusasiat, kuten saavutettava ja hakukoneystävällinen tekstisisältö on oltava kunnossa. Yhdessä kokonaisuus on jotain, josta kertoo mielellään myös ystävälleen.

Sisustajan kuvapaletti – ota nämä huomioon kuvavalinnoissa

Hyvän ja toimivan kuvan verkkosivuilla tunnistaa siitä, että se

  • herättää positiviisia tunteita
  • on väreiltään ja asemoinniltaan sopusoinnussa sivuston muiden elementtien kanssa
  • rajautuu hyvin kaikilla päätelaitteella
  • sopii aiheeseen ja tukee kirjoitettua tekstiä
  • on tuore tai ajaton
  • on yksilöllinen ja teknisesti laadukas

Kuvavalintoja tehdessäsi pyri välttämään, ettei kuva

  • ole kuvapankkikuva, jos siinä esiintyy henkilöitä
  • ole se sama kuva, joka on jo jossain muulla sivulla
  • ole vain kuvituskuva ilman syvempää tarkoitusta
  • lepää sivustolla vuosikausia vaihtumatta
  • ole teknisesti heikkolaatuinen
  • ole epäaidon oloinen

Kuinka saamme parempia kuvia verkkosivuillemme?

Olin uimahallissa uimassa ja ihmettelin, miksi altaan nurkassa välkkyy salamavalo, eihän uimahalleissa tyypillisesti ole tapana kuvata. Valokuvaaja kun itsekin olen, menin kuvauksen päätyttyä juttelemaan kuvaajan kanssa ja hän kertoi kuvaavansa vapaaehtoisia tavallisia ihmisiä kyseisen kaupungin brändimarkkinointia varten. Juuri tästä on kyse myös verkkosivujen kuvavalinnoissa. Jokainen verkkosivulla oleva kuva joko vahvistaa tai heikentää kyseisen organisaation brändiä.

Paikallisen valokuvaajan rekrytoiminen osaksi verkkosivustouudistusta on erinomainen käytäntö ja ne verkkosivustot, joissa näin on toimittu, loistavat lähes poikkeuksetta upeilla kuvillaan. Laadukkaita kuvia voi saada myös erilaisten osallistavien kuvakilpailuiden avulla. Kuvapankit voivat tarjota hetken helpotuksen kuvien etsinnässä ja toimivatkin hyvänä inspiraation lähteenä, mutta etenkin kaikissa henkilöitä esittävissä kuvissa ei kannata sortua siihen ”samaan hymyilevään asiakaspalvelijaan”, joka käänteisen kuvahaun avulla selvitettynä hymyilee jo sadoilla ellei tuhansilla muillakin sivuilla.

Jokainen verkkosivulla oleva kuva joko vahvistaa tai heikentää kyseisen organisaation brändiä.

Visuaalisessa suunnittelussa on jo jonkin aikaa varattu tilaa isoille kuvapaikoille. Useilla sivustoilla on siis mahdollisuus hyödyntää laadukkaiden kuvien voimaa, kehykset ovat valmiina, mutta liian usein kuvavalinnoissa ei tavoitella parasta mahdollista.

Laadukkaiden yksilöllisten kuvien hankinta verkkosivuille on pieni investointi, kun otetaan huomioon sillä saavutettavat hyödyt. Kuvasuunnittelun pitäisi olla yhtä tärkeää kuin sivuston rakenteen, visuaalisen ilmeen ja tekstisisältöjen suunnittelu. Jos kuvasuunnittelu huomioidaan jo konseptointivaiheessa, saadaan kokonaisuudesta kaikki irti, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä sisustaa verkkosivusto laadukkailla kuvilla.

Kevät on juuri heräämässä eloon ja upeat aamu- ja ilta-aurinkokuvat vain odottavat ottajaansa.

Toivottavasti inspiroiduit tästä sisustamaan verkkosivustonne entistäkin viehättävämmäksi!

Tilaa Statement-uutiskirje

Share This