Markkinoinnin automaatiota pienellä budjetilla

Markkinoinnin automaatio on paljon puhuttu trendi. Sen avulla pystytään automatisoimaan usein toistuvat digimarkkinoinnin työt, kuten uutiskirjeiden lähetykset. Lisäksi se auttaa seulomaan ja jalostamaan parhaat verkon kautta saadut liidit. Markkinoinnin automaatio vapauttaa aikaa rutiinitehtävistä asiakkaiden palvelemiseen.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmiä on kymmeniä, ellei satoja. Niistä tunnetuimmat, kuten Hubspot, Marketo ja Eloqua maksavat helposti yli 10 000 euroa vuodessa. Käyttöoikeusmaksujen lisäksi tulee varautua tuhansien euroja aloituskustannuksiin. Ja silloin työväline vasta saadaan käyttöön.

ActiveCampaign markkinoinnin automaation tarpeisiin

Lähdin kartoittamaan oman yritykseni digitaaliseen markkinointiin kustannustehokkainta ratkaisua. Vertailin, etsin tietoa ja ennen kaikkea selvitin, mitä ominaisuuksia oikeasti tarvitsen. Löysin ActiveCampaign-nimisen työvälineen. Sen ominaisuudet olivat tarpeisiini riittävät ja käyttö vaikutti helpolta oppia. Pidemmän aikaa käytettyäni voin todeta, että se on varmasti yksi helpoimmista työvälineistä pienille ja keskisuurille yrityksille. Rahapussiakaan ei rasiteta liikaa, sillä hinnat alkavat noin 30 eurosta kuukaudessa, jolloin rekistereihin kerättyjen kontaktien määrä voi olla enintään 2500. Vertailun vuoksi: Hubspotin lisenssihinnat alkavat 185 eurosta kuukaudessa, jolla saa 100 kontaktia.

ActiveCampaignin perustasolla siis pääsee hyvin alkuun. Jos tavoiteltavien asiakkaiden kohderyhmä ei ole suuri, se voi riittää vuosien ajaksi.

Pidemmän aikaa käytettyäni voin todeta, että se on varmasti yksi helpoimmista työvälineistä pienille ja keskisuurille yrityksille.
– Sami Suni, CEO, Showell

Yhdistäminen verkkosivustoon

Verkkosivustomme toimii WordPress-alustalla. ActiveCampaign oli helppo yhdistää siihen valmiin rajapinnan avulla. Lomakkeiden upottaminen verkkosivuille on yksinkertaista. En kaivannut myöskään erillistä ländärityövälinettä, jollainen olisi Hubspotista löytynyt. Niiden tekeminen onnistuu esimerkiksi WordPressillä kätevästi.

Kontaktit ja listat

ActiveCampaignissa kerätään kontakteja eli käyttäjiä verkkosivuille upotettujen lomakkeiden avulla. Kontaktit lisätään listoille, joiden avulla eri lähteistä tai eri aihepiireistä kiinnostuneet kontaktit lajitellaan.

Automaatiopolkujen avulla kohti ostopäätöstä

ActiveCampaignin idea perustuu ennalta luotuihin automaatiopolkuihin, joita pitkin sivuston kautta kerättyjä kontakteja (käyttäjiä) kuljetetaan. ActiveCampaignin ylläpitäjä näkee automaatiopolun visuaalisesti, joten muutosten tekeminen ja valintojen vaikutukset on helppo hahmottaa. Automaatiopolku rakentuu ajastettujen tehtävien ja erilaisten vaihtoehtojen mukaan. Tällä hetkellä yritykseni automaatioita on yhteensä kuusi: oppaan lataaminen, ilmainen kokeilu ja yhteydenottopyyntö. Kukin näistä on sekä suomeksi että englanniksi.

Yhteystietojen jättäminen houkuttelevaksi

Ensimmäinen tehtävä on siis saada käyttäjä automaatioon. Tämä tapahtuu esimerkiksi verkossa olevan lomakkeen kautta. Käyttäjä houkutellaan jättämään tietonsa tarjoamalla hänelle jotain vastineeksi. Me tarjoamme muun muassa ilmaisen ladattavan oppaan ja mahdollisuuden ottaa tuotteemme kokeilukäyttöön.

Kontakteja voidaan saada myös somekanavien kautta. Ensimmäisen kuukauden aikana saimme Twitterin kautta noin 150 liidiä.

Kontaktien kerääminen somesta

Kontakteja voidaan saada myös somekanavien kautta. Me hyödynsimme tähän Twitter-mainoskampanjaa, jossa käyttäjä pystyy lataamaan oppaan klikkaamalla Twitterissä olevaa linkkiä. Twitter välittää ActiveCampaignille olennaiset käyttäjätiedot ilman, että käyttäjän itsensä tarvitsee niitä erikseen kirjoittaa. Ensimmäisen kuukauden aikana saimme Twitterin kautta noin 150 liidiä.

Integrointi muihin järjestelmiin

ActiveCampaigniin kontakteja voidaan tuoda myös muista järjestelmistä, esimerkiksi CRM:stä. Integraatioita löytyykin yli 150: tietokantoja, CRM:iä, sähköpostijärjestelmiä, verkkokauppoja ja analytiikkaa.

Ajastettujen uutiskirjeiden tekeminen ja lähettäminen

Automaatiossa kontaktille voidaan lähettää ajastetusti sähköpostiuutiskirjeitä. Niissä tarjotaan lisätietoa tai ohjataan käyttäjää toimimaan halutulla tavalla: ottamaan yhteyttä, menemään verkkosivuille, tilaamaan tai antamaan lisätietoja.

Uutiskirjeiden tekeminen on melko helppoa ActiveCampaignin editorilla. Se muistuttaa monessa mielessä suositun Mailchimpin käyttöä ja on joissain asioissa jopa parempi. Kokeilujen kautta huomasimme, että kannattaa tehdä valmiit uutiskirjepohjat, joihin uudet viestit luodaan. Valmiit pohjat, templatet, säästävät aikaa ja auttavat pitämään uutiskirjeet yhdenmukaisina.

Riskinä sähköpostitulva

Koska uutiskirjeiden luominen automaatiopolulle on vaivatonta, on riskinä, että niitä tulee luotua liikaa. Jokaisen käyttäjälle lähetettävän viestin tulee olla tarkkaan harkittu, koska muuten käyttäjä todennäköisesti lopettaa automaation itse poistumalla listalta.

Polttoaineeksi toimiva markkinoinnin automaatio tarvitsee säännöllistä sisällöntuotantoa: blogiartikkeleita, uutiskirjeitä, ladattavia oppaita. Uskallan väittää, että parempaan lopputulokseen päästään, kun rahaa käytetään järjestelmien sijaan laadukkaiden sisältöjen tuottamiseen.
– Sami Suni, CEO, Showell

Miksi markkinoinnin automaatio?

Myynti on muuttunut merkittävästi. Usein ostamisen matkasta reilusti yli puolet on takana ennen kuin asiakas ja myyjä kohtaavat. Asiakkaat etsivät aktiivisesti tietoa verkkosivuilta ja somesta. He ovat asiantuntevampia ja hintatietoisempia kuin koskaan. Luottamus synnytetään verkossa. Se tapahtuu laadukkaiden sisältöjen, uskottavan brändin ja asiakaskokemusten jakamisen avulla. Tässä markkinoinnin automaation rooli on keskeinen. Se tehostaa merkittävästi liidien keräämistä ja jalostamista.

ActiveCampaign on osoittautunut erittäin hyväksi työvälineeksi. Sen käyttö on ollut helppo oppia ja rahaa on säästynyt sisältöjen tuottamiseen ja mainoskampanjoihin. ActiveCampaignilla voidaan luoda automaatiopolkuja, toteuttaa uutiskirjekampanjoita, asettaa ja seurata tavoitteita, pisteyttää kontakteja sen mukaan, miten he toimivat sekä luoda lomakkeita ja hallita listoja. En lähde tähän edes listaamaan kaikkia ominaisuuksia, mutta ne riittävät varmasti monen pienen ja keskisuuren yrityksen ja organisaation tarpeisiin!

Kumppani apuun käyttöönottoon ja sisällöntuotantoon

ActiveCampaignin saa otettua käyttöön jopa täysin itsenäisesti. Nopeiten ja helpoiten se tapahtuu käyttämällä tähän kumppania.

Itse käytän samaan konserniin kuuluvaa Valu Creativea. Sieltä olen saanut asiantuntevaa osaamista, oli kyseessä sitten automaatiopolkujen rakentaminen, uutiskirjeiden suunnittelu, mainoskampanjoiden integrointi tai sisältöjen tuotanto.

Sami Suni

Toimin Valu Digital Oy:ssä myynti- ja asiantuntijatehtävissä. Lisäksi johdan Valu Mobile Oy:tä, jonka päätuote on Showell-niminen sovellus.

JÄTÄ KOMMENTTI