Mitä yhteistä on sivuston latausnopeudella ja formuloilla?

Reilun viikon päästä monen formulafanin katseet keskittyvät Australian Melbourneen, kun formula 1 -autot asettuvat lähtöruutuihin tavoitteena ainoastaan voitto. Seurasin viime heinäkuussa jännittyneenä, kun formula 1 -autot kiersivät eri ratoja neljä kertaa kuukauden aikana. Kaikilla kuljettajilla ja talleilla oli jokaisessa kisassa tavoitteena olla nopein – aika-ajoissa ensimmäiseksi sijoittunut auto sai lähteä kisaan paalupaikalta. Nopeusrintamalla tapahtui muutakin heinäkuussa – heinäkuun 9:ntenä päivänä Google sisällytti Speed Updaten hakualgoritmiinsa.

Googlen hakualgoritmiinsa tekemä päivitys laski mobiilihaussa hitaimpien sivustojen sijoituksia entisestään. Tällä kertaa ei tapahtunut vielä rajumpia muutoksia. Mutta koska Google on vuosia puhunut sivustojen nopeuden puolesta, on varsin ilmeistä, että lisää muutoksia on tulossa. Varmaa on ainakin se, että jatkossa nopeita sivustoja palkitaan ja hitaita sivustoja rankaistaan – myös Googlen hakutulossivuilla.

Mikä on tärkeintä latausnopeudessa?

Sivun latautumisessa kävijän selaimen ruudulle on tärkeintä saada näkymään mahdollisimman nopeasti edes jotain. Pahin tilanne on, jos kävijä joutuu sekuntikaupalla odottamaan, että sivulla näkyy yhtään minkäänlaista liikettä. Ja kun ainoa asia, mikä näkyy ruudulla, on takaisin-painike, voi kiusaus painaa sitä muodostua monilla ylivoimaiseksi. Sivun koko sisällön ei tarvitse latautua kerralla, vaan tärkeintä on priorisoida kävijälle ensimmäisenä näkyvää sisältöä. Mitä pidempään kävijä altistuu sivun sisällölle, sitä paremmin sisältö vaikuttanee.

Onko latausnopeuden vaikutusta tutkittu?

Nopeuden parantumisen vaikutuksia on tutkittu paljon ja esimerkkejä vaikutuksista on paljon. Viime vuoden alkupuolella Zalando sai viilattua 100 millisekuntia pois sivulatauksista. 100 millisekunnin parannus nosti Zalandon tuloja 0,7% per ostos, mikä voi äkkiseltään lukuna vaikuttaa pieneltä, mutta Zalandon liikevaihdolla rahasumma ei ole aivan mitätön. BBC tutki vuonna 2017 latausnopeuden vaikutusta: keskimäärin jokainen lisäsekunti sivun latauksessa käännytti 10% käyttäjistä pois sivustolta. Aliexpress laski latausaikojaan 36% vuonna 2016 ja tämän seurauksena tilausmäärät kasvoivat 10,5% ja konversioprosentti nousi 27%. Financial Times julkaisi uuden verkkosivuston vuonna 2016 ja kiinnitti erityisesti huomiota sivuston latausnopeuteen. Uusi sivusto aktivoi kävijöitä 30% enemmän kuin vanha sivusto. Alankomaissa huonekaluyritys Zitmaxx Wonen viilasi sivun latauksesta pois kolme sekuntia ja tämän seurauksena mobiilikäyttäjät lähes tuplasivat (98,7%) ostoksensa sivustolta. Esimerkkejä on paljon tältä vuosikymmeneltä ja kaikki sanovat samaa: nopeudella on merkitystä. Lisää tilastoja voi lukea osoitteesta https://wpostats.com/

Yksi sekunnin kymmenys yhdellä kierroksella ei vielä formuloissakaan kisaa ratkaise, mutta jos eroa kertyy joka kierroksella, ero kärkeen kasvaa lopulta liian suureksi. Useita sekunteja jäljessä olevat, sekä autot että sivustot, ohitetaan lopulta kierroksella.

Sata millisekuntia on siis sekunnin kymmenys. Aika kuulostaa samalta kuin formuloiden aika-ajoselostuksessa. Yksi sekunnin kymmenys yhdellä kierroksella ei vielä formuloissakaan kisaa ratkaise, mutta jos eroa kertyy joka kierroksella, ero kärkeen kasvaa lopulta liian suureksi. Useita sekunteja jäljessä olevat, sekä autot että sivustot, ohitetaan lopulta kierroksella.

Mitä voi tehdä?

Joitakin hitaita sivustoja nostalgiasyistä fiilisteleviä ihmisiä lukuunottamatta kävijät siis rakastavat nopeita sivustoja verkossa. Jos sinulla on verkkosivusto ja sinne mahtuisi vielä enemmän kävijöitä, kannattaa tehdä toimenpiteitä, jotka nopeuttavat sivustoa. Ensimmäinen askel on selvittää sivuston nykytila. Hyviä työkaluja tähän ovat esimerkiksi Google Page Speed Insights , WebPageTest ja Googlen Lighthouse-selainlisäosa. Milloin olet viimeksi mitannut sivustosi latausnopeuden?

 

Jussi Mäkinen

Työskentelen Valu Digitalilla web-konsulttina. Kiinnostuksen kohteitani ovat hakukoneoptimointi, web-analytiikka, hakukonemarkkinointi ja markkinoinnin automaatio.

JÄTÄ KOMMENTTI