Paljonko maksaa huono verkkosivusto?

Kun pohditaan verkkopalvelun uudistusta ja sen aiheuttamia kuluja, usein kiinnitetään huomiota välittömiin kustannuksiin. Kustannusarviot tai tarjoukset laitetaan sitten järjestykseen laatua, osaamista, projektisuunnitelmaa, ratkaisukuvausta ja ylläpitoratkaisuja arvioiden ja pisteyttäen. Usein budjettipaineissa katse jumittuu kuitenkin juuri hintaan, jolloin yksi tärkeä asia saattaa helposti unohtua: kuinka paljon maksaa huono verkkosivusto?

Vaihtoehtoiskustannukset laskentaan

Organisaatiolla on monesti vain yksi pääverkkosivusto. Valitsemalla yhden mahdollisen verkkosivuston ulkoasun ja toiminnallisuudet tulee samalla sulkeneeksi pois kaikki muut mahdolliset vaihtoehdot. Voisi ajatellakin, että mitä vähemmän verkkosivustoja on sitä tärkeämpää on panostaa niiden laadukkuuteen. Olemassa olevan verkkosivuston ja parhaan mahdollisen verkkosivuston välisestä erosta muodostuu kustannuksia. Taloustieteilijät käyttävät tästä kustannuksesta nimeä vaihtoehtoiskustannus.

Olemassa olevan verkkosivuston ja parhaan mahdollisen verkkosivuston välisestä erosta muodostuu kustannuksia.

Vaihtoehtoiskustannuksen laskeminen ei ole helppoa ja suoraviivaista. Tärkeintä ei olekaan saada sentilleen tarkkaa lukemaa vaan tunnistaa ja ottaa vertailuun mukaan myös muut kustannukset kuin pelkästään verkkosivuston toimittajan lähettämien laskujen loppusumma. Myös verkkosivuston ylläpitämiseen käytetystä ajasta muodostuu vaihtoehtoiskustannuksia aivan kuten vähentyneistä kävijämääristä verkkosivustolla tai vähentyneestä myynnistä.

Huono sivusto vähentää myyntiä

Järjestöillä myynnin vähentyminen voi tarkoittaa esimerkiksi vähemmän liittymisiä jäseneksi. Kunnilla myynnin epäonnistuminen voi merkitä vaikkapa suurempia määriä tiedusteluja puhelimitse ja sähköpostitse eri asioista. Verkkokaupoilla tilanne on kaikkein kriittisin: hitaalla latautumisajalla ja huonolla käytettävyydellä verkkokauppabisneksessä ei juhlita. Käyttäjän aika ja kokemus on kovin arvokasta – latausaikojen ja käyttökokemuksen tökkiessä ei edes hakukonenäkyvyys takaa pelastusta. On myös hyvä muistaa, että verkkosivustolla tapahtuu myyntiä koko ajan, vaikka sivustolla ei olisi varsinaista verkkokauppaa. Sivustolla myydään mielikuvaa sivuston omistajasta ja rakennetaan brändiä.

Verkkosivustolla tapahtuu myyntiä koko ajan vaikka sivustolla ei olisi varsinaista verkkokauppaa.

Työaika tuottamaan

Vertailtaessa eri toimittajia kannattaa katsoa hintalapun lisäksi myös, mitä hinta sisältää ja mitä se ei sisällä. Joskus lisäämällä hieman verkkosivuston toimittajalle myönnettävää budjettia voit vapauttaa omaa työaikaa tuottavampiin ja mielekkäämpiin työtehtäviin. Esimerkiksi integraatioissa on kysymys juuri tästä: huolehditaan siitä, ettei samoja tietoja syötetä useampaan paikkaan ja usealla eri järjestelmällä. Työaika on kallista ja käytetyn ajan voi käyttää tuottavammin.

Investoi fiksusti

Kun siis arvioit kustannuksia, ota laskelmiin mukaan verkkosivuston toimittajan laskuttamien kulujen lisäksi oman tekemisesi hintalappu sekä uuden verkkosivuston tuoma lisäarvo. Fiksu investointi laadukkaaseen verkkosivustoon ja palveluihin tarkoittaa, että saat ajettua vaihtoehtoiskustannukset alas ja samalla lisättyä myyntiä. Verkkosivusto ei ole kuluerä vaan investointi.

Kari Turunen

Olen Valu Digital Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.

JÄTÄ KOMMENTTI