Sisällöntuotannon määrän kasvaessa räjähdysmäisesti informaatiotulva hukuttaa helposti tärkeänkin viestin. Siksi on hyvä tunnistaa oman kohderyhmän toiminta eri kanavissa ja huomioida kanavan ominaispiirteet.
Viestinnälliset tavoitteet voidaan saavuttaa, kun opitaan erottamaan mahdollisimman varhain kenelle ja millä keinoin viesti tulee kohdentaa. Olet sitten yksityisellä tai julkisella sektorilla, sinulla on tärkeä viesti, jonka haluat välittää:
- juuri oikeille henkilöille
- oikeaa kanavaa käyttäen
- otolliseen aikaan
Mitä useampi näistä kohdista toteutuu, sitä todennäköisemmin viestisi tuottaa halutun tuloksen.
Kenelle kohdennan viestini?
Kohderyhmän määrittelyn avulla saat tiedon siitä, ketkä ovat organisaatiosi toiminnan kannalta sopivia ihmisiä vastaanottamaan viestisi. Summittainen ammuskelu harvoin osuu maaliin, vaikka viestisi olisi kuinka tärkeä. Tästä syystä on järkevää rajata kohderyhmä tarkasti.
Esimerkki: Lemmikkieläintarvikekauppa on vakuuttunut, että järkevä verkkoviestintä tuo yritykselle lisää sitoutuneita asiakkaita. Yrittäjät haluavat parhaan mahdollisen ROI:n ja aloittavat potentiaalisten asiakasryhmien segmentoinnin. Kevyt määrittely on mahdollista toteuttaa esimerkiksi tähän tapaan:
Mikä viestintäkanava sopii parhaiten?
Eri verkkoviestintäkanavilla on todellakin omat erityispiirteensä, jotka kannattaa ottaa huomioon. Facebook mahdollistaa monipuolisen viestinnän sidosryhmien kanssa, mutta sosiaalinen presenssi on hyvä suunnitella tarkoin etukäteen, koska myös ei-toivottu vaikutus leviää nopeasti. Veet Suomi sai tämän kokea omassa Facebook-kampanjassaan.
Twitterissä yli 50% käyttäjistä olettaa organisaation vastauksen tulevan tunnin sisällä.
Kanavan valinnassa kannattaa huomioida myös sille tyypillinen dialogi ja esimerkiksi reagointiaikojen merkitys. Lithium Technologiesin tutkimuksen mukaan Twitterissä yli 50% käyttäjistä olettaa organisaation vastauksen tulevan tunnin sisällä. Kanavan valinta vaikuttaa väkisinkin myös organisaatioon!
Jos siis “olet Twitterissä”, varaa resursseja dialogia varten! Jakamalla mielenkiintoista tietoa, josta on asiakkaalle aidosti hyötyä, rakennat pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Personoitu kokemus, otolliseen aikaan
Tuleva asiakkaasi saattaa olla vielä täysin tietämätön, että juuri sinun tuotteesi tai palvelusi on paras ratkaisu hänen tilanteeseensa. Tässä on oivallinen mahdollisuus erottua kilpailijoista tarjoamalla pelkän informaation lisäksi myös erinomainen käyttökokemus.
Tai ehkä olet jo herättänyt kiinnostuksen, mutta kohdehenkilö tarvitsisi jotain hieman lisää vakuuttuakseen. Oikea-aikainen viestintä huomioi kohderyhmän edustajan kiinnostuksen tason ja johdattelee kohti toimintaa.
Grafiikka mukailtu osittain Tanni & Kerosen kirjasta “Johdata asiakkaasi verkkoon”
Ennemmin tai myöhemmin – otolliseen aikaan, oikeaa kanavaa pitkin tuotu, personoitu viesti saa aikaan haluttuja tuloksia.
Toistaiseksi personointi on tapahtunut vielä suhteellisen yleisellä tasolla, vaikka esimerkiksi verkkopalvelu on teknisesti jo täysin mahdollista personoida eri tyyppisille käyttäjille. North Patrolin Mikko Jokela pohtii personoinnin läpimurron mahdollisesti edellyttävän muutosta organisaatiokulttuureissa.
Ylittääkö sisältö odotukset?
Kohderyhmän tunteminen, viestintäkanavan luonteen huomioiminen ja personoitu viesti eivät välttämättä takaa pitkäaikaista suhdetta asiakkaaseen, jos viestintä muuten on laadultaan vaihtelevaa ja sisältö ei tuo lisäarvoa lukijalle. Olisiko niin, että pitkäaikainen sitoutuneisuus liittyy kerta toisensa jälkeen odotusten ylittämiseen?
Mitä lisäarvo on sinun tapauksessasi? Vastaako viestisi sisältö aidosti kohderyhmäsi tarpeeseen? Jokainen meistä tietää, kuinka hyvältä tuntuu löytää vastaus mieltä askarruttavaan asiaan helposti, muutamalla klikkauksella. Tähän kannattaa laittaa paukkuja!
Sisältöstrategiaa hiomalla saat verkkoviestintään tehokkuutta ja johdonmukaisuutta.