Sori kehittäjä, kukaan ei ole kiinnostunut hipsteriteknologiastasi

Yksittäisen kehittäjän näkökulmasta asiakkaat näyttävät tekevän teknologiavalinnoissaan epäloogisia päätöksiä.

Tarjouspyynnöt vilisevät eilisen päivän teknologioita ja asiakas päätyy verkkopalvelutoteutuksessaan WordPressiin, vaikka ratkaisun backendin voisi rakentaa Microservice-arkkitehtuurin päälle ja käyttöliittymän modernisti Reactilla.

Yksittäisen kehittäjän näkökulmasta myös yritykset näyttävät myyvän asiakkaille epäloogisia teknologiaratkaisuja.

Miksi näin?

Syy on yksinkertainen: asiakas etsii jatkuvuutta ja yritykset haluavat tarjota sitä asiakkaalle.

Kun asiakas investoi verkkopalveluunsa rahaa, hän haluaa olla varma, että teknologialle löytyy kehittäjiä senkin jälkeen, kun se on hävinnyt Githubin Trending -listalta. Asiakas ei myöskään halua päätyä uuden teknologian koekaniiniksi tai rakentaa palveluaan kehittäjien työkalujen ehdoilla. Tämän vuoksi ”meillä on modernein stäkki” ei ole asiakkaan korvaan kovin hyvä myyntipuhe. Toki kaikkien etu on, että kehittäjän työkalut ovat kunnossa, mutta asiakkaalle se ei ole ensisijainen preferenssi.

Tämän vuoksi ”meillä on modernein stäkki” ei ole asiakkaan korvaan kovin hyvä myyntipuhe.

Jatkuvuuden tavoittelu on syy myös sille, että asiakas suosii usein avoimen lähdekoodin ratkaisua esimerkiksi yhden yrityksen kehittämän suljetun järjestelmän sijaan.

Kun puhutaan avoimen lähdekoodin ratkaisuista, jatkuvuuden takaa kehittäjäyhteisö, joka muodostuu ainoastaan ajan kuluessa. Tästä syystä uusien avoimen lähdekoodin teknologioiden omaksuminen laajempaan käyttöön vie usein vuosia. Historia ei aina ole takuu tulevaisuudesta, mutta vähintäänkin teknologian suuntaa siitä voi yleensä arvioida.

Jatkuvuuden arvostaminen selittää myös sen, että mitä suurempi ja pitkäaikaisempi investointi on, sitä perinteisempään teknologiaan asiakas todennäköisesti päätyy.

Jatkuvuuden arvostaminen selittää myös sen, että mitä suurempi ja pitkäaikaisempi investointi on, sitä perinteisempään teknologiaan asiakas todennäköisesti päätyy. Asiakas on siis valmis sietämään jonkin verran teknologista velkaa jatkuvuuden takaamiseksi.

Toisaalta teknologinen jatkuvuus on arvo myös yritykselle. Kun yritys investoi uuteen teknologiaan henkilöstöä kouluttamalla ja tuotekehitykseen panostamalla, se haluaa olla varma, että teknologialle löytyy riittävästi jatkuvuutta. Yrityksen kannalta jatkuvuus tarkoittaa riittävää kysyntää ja osaavia kehittäjiä, jotta teknologian ympärille rakennettua liiketoimintaa voidaan skaalata.

Sori kehittäjä, kukaan ei ole vielä kiinnostunut hipsteriteknologiastasi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei niihin kannattaisi panostaa. Tutki, kehitä ammatillista pääomaasi ja huolehdi omalta osaltasi, että lempiteknologiasi kasvaa aikuiseksi – tällöin olet korvaamattomassa asemassa, kun teknologiasi tavoittaa suuren yleisön.

Mikko Virenius

Työskentelen Valu Digitalissa WordPress-asiantuntijana. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri.

JÄTÄ KOMMENTTI