Aikaisemmassa kirjoituksessani käsittelin syitä, miksi toimivaan sivustohakuun kannattaa panostaa. Sivuston jatkuvan kehittämisen kannalta on tärkeää saada myös tietoa siitä, miten haku suoriutuu.

Mikäli käytät Google Analyticsia, haun käytöstä saa helpoiten tietoa ottamalla käyttöön sivustohaun seurannan. Sivustohakua seuraamalla saat tietoa kuinka suuri osa käyttäjistä hyödyntää sivustosi hakutoimintoa, mitä hakutermejä he käyttävät ja miltä sivuilta haku on avattu. Tarkemmat ohjeet sivustohaun käyttöönottoon löydät Google Analyticsin tukisivuilta.

Useilla hakupalveluilla on oma analytiikkatoimintonsa, mutta niiden miinuspuolena on, ettei vertailudataa saa säilytettyä hakutoiminnon muutosten yhteydessä. Kun käytät sivustohaun seurantaan kolmannen osapuolen seurantaa, kuten Google Analyticsia, saat säilytettyä haun käyttöön liittyvän datan, vaikka vaihtaisit hakutoimintoa. Tällöin voit vertailla hakuun tehtyjen panostusten kannattavuutta: kasvaako haun käyttö, kun se tarjoaa parempia tuloksia.

Erityisesti, mikäli suunnittelet hakutoimintosi uudistamista ja sivustohaun seuranta ei ole käytössä, käyttöönotto kannattaa tehdä välittömästi, jotta voit uudistuksen jälkeen aidosti vertailla uuden ja vanhan hakutoiminnon suoriutumista. Jo perusseurannan avulla haun käytöstä voidaan tehdä monenlaisia päätelmiä.

Hakutermejä analysoimalla saa ensikäden tietoa käyttäjien motiiveista. Esimerkiksi verkkokaupan hakutermejä analysoimalla voit saada vinkkejä tuotteista, jotka kannattaisi lisätä valikoimaan.

Tarkastelemalla haun aloitussivuja voit saada tärkeää tietoa sivustosi kehittämiseen liittyen. Oletetaan, että sivustosi yksi keskeinen tehtävä on ajankohtainen koronatiedotus.

  1. Mikäli korona-hakusanalla aloitetaan paljon hakuja etusivulta, todennäköisesti ohjaus aiheesta kertovalle sivulle puuttuu tai on liian huomaamattomalla paikalla.
  2. Jos taas korona-hakusanalla aloitetaan paljon hakuja koronatiedotussivulta, todennäköisesti käyttäjä ei ole löytänyt etsimäänsä ja turhautuneena etsii lisätietoa haulla.

Haun poistumisprosentti puolestaan kertoo, kuinka tyytyväisiä kävijät ovat löytämiinsä hakutuloksiin. Mikäli poistumisprosentti on suuri, haun relevanssissa on todennäköisesti parantamisen varaa, koska käyttäjät poistuvat klikkaamatta yhtään hakutulosta.

Olemme lisänneet omaan Valu Search -tuotteeseemme runsaasti haun käyttöön liittyviä tapahtumapisteitä (events), joiden tapahtuessa Google Tag Managerille voidaan välittää suoritettu toiminto (haku, hakutuloksen klikkaus, siirtymä) ja siihen liittyvät metatiedot ja rakentaa edistyneempää analytiikkaa haun käytöstä.

Hakutermin lähettämisen yhteydessä voidaan esimerkiksi välittää tieto löytyneiden hakutulosten kokonaismäärästä tai tulosten lukumäärästä per sisältöryhmä. Esimerkiksi usein haetut 0-hakutuloksen hakutermit tarjoavat kiinnostavaa tietoa sivuston kehittämisen kannalta.

Yhdistelemällä hausta saatua tietoa muuhun seurantatietoon kuten tavoitteisiin, on mahdollista tehdä dataan perustuvia päätöksiä sivuston kehittämisen suhteen ja parantaa näin sivuston käyttökokemusta ja konversiota.

Tilaa Statement-uutiskirje

Share This