Googlen hakualgoritmit ovat sen tärkein omaisuus ja parhaiten varjeltu salaisuus. Aika-ajoin Google julkaisee tietoja muutoksista, joilla saattaa olla merkittäviä vaikutuksia siihen, kuinka sivut jatkossa hakukoneesta löytyvät. Uusin 21.4.2015 voimaan tullut muutos on merkittävimpiä pitkään aikaan.
“Muutos vaikuttaa mobiililaitteilla tehtyihin hakuihin kaikkialla maailmassa ja se tulee vaikuttamaan hakutuloksiin merkittävästi”, toteaa Google blogissaan.
Google on kertonut painottavansa hakutuloksissa sivustoja, jotka ovat mobiiliystävällisiä. Google itse kutsuu muutosta mobiiliystävälliseksi päivitykseksi.
Käytännössä hakukone pyrkii tunnistamaan kuinka mobiilioptimoitu sivusto on. Tällöin puhutaan tyypillisesti responsiivisuudesta. Google uskoo, että käyttäjiä kiinnostavat sivut, joissa heidän ei selatakseen ja lukeakseen sisältöä tarvitse zoomata sisään ja ulos eikä kääntää ruutua vaaka-asentoon.
Mobiilisovellukset syövät hakukoneiden käyttöä
Vaikutus koskee vain mobiililaitteilla tehtyjä hakuja, mutta tämä seikka ei kuitenkaan juurikaan vähennä sen merkitystä, koska muun muassa comScoren mukaan internetin käyttö mobiililaitteilla ohitti desktop-käytön vuoden 2014 aikana. Mutta näyttää vahvasti siltä, että mobiilikäytön myötä myös hakukoneiden käyttö vähenee, koska mobiilisovellukset syövät Googlen osuutta – eMarketerin mukaan Googlen saamat tulot koko mobiilihakupotista putosivat lähes 20 prosenttiyksikköä. Nämä trendit ovatkin yksi syy siihen miksi Google painottaa mobiiliystävällisiä sivuja tuloksissaan.
Näyttää vahvasti siltä, että mobiilikäytön myötä myös hakukoneiden käyttö vähenee, koska mobiilisovellukset syövät Googlen osuutta – eMarketerin mukaan Googlen saamat tulot koko mobiilihakupotista putosivat lähes 20 prosenttiyksikköä. Nämä trendit ovatkin yksi syy siihen miksi Google painottaa mobiiliystävällisiä sivuja tuloksissaan.
Sivuston mobiiliystävällisyyden voi tarkistaa
Sivuston mobiiliystävällisyyden voit tarkistaa myös itse Googlen mobiililaitesoveltuvuustestin avulla. Tarkitus kannattaa tehdä, vaikka sivustosi olisikin “mobiilioptimoitu”. Muutoksen ei pitäisi vaikuttaa niihin sivustoihin, jotka ovat responsiivisia eli mukautuvat eri näytöille sopivaan kokoon. Jos siis tuloksena on “Mahtavaa! Tämä sivu sopii mobiililaitteille.”, voit olla tyytyväinen eikä nyt voimaan tuleva muutos vaikutua. Jos tuloksesi on “ei sovi mobiililaitteelle”, sivuston mobiilioptimointi on enemmän kuin ajankohtainen asia. Keskustele silloin asiantuntijan kanssa mahdollisista toimenpiteistä.
Tilanteen tarkistaminen on tärkeää myös siksi, että Googlen tapauksessa päätelmän mobiiliystävällisyydestä tekee kone, joka voi tulkita sivustoa väärin.
Hyvä sisältö on edelleen kaikkein tärkeintä, joten sivustosi voi edelleen nousta korkealle hakutuloksissa. Nyt kuitenkin Google huomioi ja laittaa sivustojen tekijät huomioimaan mobiilikäyttäjät entistä paremmin. Muutoksen on ennakoitu vaikuttavam miljooniin verkkosivustoihin, kaikkialla maailmassa.
Toimi näin…
- Tarkista, että sivustosi mobiiliystävällinen: a) Jos on niin voit olla huoleti! b) Jos ei, niin keskustele asiantuntijan kanssa, joka kertoo mitä toimenpiteitä tarvitaan
- Kiinnitä huomiota sisältöön, sen löydettävyyteen, selkeyteen ja tiiviiseen esitystapaan.