Vuoden lähestyessä loppuaan on jälleen aika suunnata katse tulevaan vuoteen ja tarkastella, mitkä verkon suunnittelutrendit tulevat olemaan vahvoilla ensi vuonna.

Rohkea typografia haastaa isot aloituskuvat

Viime vuosina suunnittelussa on käytetty paljon näyttäviä ja laadukkaita kuvia ja videoita heti sivun alussa. Onnistuneella kuvavalinnalla pystytään nopeasti luomaan käyttäjälle mielikuva sivuston sisällöstä. Näyttävä sivun aloitus tuo haastetta sisällöntuottajille, koska näin keskeiselle paikalle on löydyttävä briljanttia kuvamateriaalia. Upeat kuvat ja videot valuvat silti hieman harakoille, koska käyttäjät mielellään skrollaavat vikkelästi isojen kuva-alueiden ohi päästäkseen kiinni varsinaiseen sisältöön.

Haastajaksi isoille aloituskuville nousee näyttävä ja rohkea typografia. Se voi olla yhtä tehokas kuin kuva, ellei jopa tehokkaampikin. Isoja kuvia fanittavien sisällöntuottajien ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä kuvia voidaan yhä käyttää, mutta pienemmässä koossa otsikkotekstin rinnalla. Lisäksi kuviin voidaan yhdistää graafisia elementtejä. Tästä aiheesta voit lukaista lisää tovi myöhemmin.

Näyttävää isoa typografiaa. https://divelement.io/

Tumma teema (dark mode) on uusi musta

Darth Vaderkin sen jo tiesi: Don’t underestimate the power of the dark side. Tulevana vuonna 2021 ei sentään siirrytä pimeän puolelle, mutta tumma teema silti trendaa. Tummien taustavärien käyttäminen perinteisen valkoisen ja vaalean taustan tilalla saa yhä enemmän jalansijaa suunnittelussa. Apple lisäsi tumman teeman iPhoneen jo hyvä aika sitten ja tästä monet käyttäjät pitivät. Applen jälkeen useat sovellukset, kuten Instagram, Twitter ja Facebook, ovat nekin ottaneet käyttöön tumman teeman yhdeksi vaihtoehdoksi. Tämä suuntaus jatkuu ja siitä tulee yhä suositumpi trendi myös webissä. 

Tässä vielä muutama keskeinen syy, miksi tummia sävyjä kannattaa suosia:

  • Tumma tausta nostaa tehokkaammin värejä esiin ja lisää värien kontrastia. 
  • Tumma teema vähentää silmien rasitusta heikossa valaistuksessa. Moni ihminen selaa puhelintaan illan ja yön hämärässä. Ajattele, miltä vaalea teema tuntuu silmissäsi pimeänpöhkössä. Aivan, ei tunnu hyvältä.
  • Tumma teema vähentää mobiililaitteissa virran kulutusta ja säästää näin laitteen akkua.

Tumma teema Applen tyyliin. https://www.apple.com/fi/airpods-pro/

Grafiikka ja valokuvat – A match made in heaven

Kuvien käytössä trendinä tulee olemaan valokuvan ja grafiikan yhdistäminen. Kuvien käytössä on jo pidemmän aikaa satsattu laadukkaisiin, näyttäviin ja persoonallisiin valokuviin. Yhdistämällä kuviin graafisia elementtejä niihin saadaan vielä enemmän ulottuvuutta ja näyttävyyttä.

Grafiikka ja valokuvat istuvat toisiinsa hyvin, koska: 

  • ne lisäävät sivun persoonallisuutta ja erottuvuutta.
  • ne vahvistavat sivuston brändi-ilmettä. Ai miten? No esimerkiksi logoissa käytettyjä värejä ja muotoja voidaan toistaa graafisina elementteinä valokuvissa.
  • ne ovat hyvä tehokeino tuoda sivustolle lisää syvyyttä sivuelementtien välille. Syvyysvaikutelmasta voit lukea lisää viimeisessä kappaleessa.

Grafiikan ja valokuvan yhdistelmä. https://www.natreve.com/

Hyvästi symmetria, tervetuloa epäsymmetria!

Jo useamman vuoden ajan verkkosivustojen suunnittelu on perustunut ruudukkoasetteluun.  Asettelussa sivun elementit on sijoitettu symmetrisesti toisiinsa nähden. Tämän etuna on ollut selkeän ja nopean rakenteen luominen sivuston elementtien välille. Huonona puolena on tietyn persoonallisuuden häviäminen sivustoilta ja sivustot ovat alkaneet muistuttaa toisiaan. Symmetria on siis kaluttu loppuun ja on tullut aika jollekin uudelle – epäsymmetrialle!

Epäsymmetrisessä sijoittelussa elementtejä ei enää sijoiteta täsmällisesti samaan pysty- tai vaakalinjaan. Sen sijaan elementtien sijoittelu ja niiden väliset etäisyydet voivat vaihdella vapaasti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että elementtejä roiskittaisiin sinne tänne. Epäsymmetrisessä trendissä suunnittelijan merkitys ja osaaminen korostuvat. Lopputuloksen on oltava tasapainoinen ja käyttäjän kannalta keskeisen sisällön on löydyttävä ilman suuria ponnisteluja.

Varjostuksia ja kerroksellisuutta, ripaus kolmiulotteisuutta

Yksi ensi vuoden nouseva trendi, joka tukee loistavasti myös epäsymmetristä asettelua, on elementtien välisen syvyysvaikutelman lisääminen. Lopputuloksessa voidaan nähdä jopa ripaus kolmiulotteisuutta. Syvyysvaikutelma saadaan lisäämällä elementeille erilaisia varjostuksia ja sijoittamalla niitä kerroksellisesti päällekkäin. Suunnittelussa tätä tehokeinoa on toki käytetty aikaisemminkin, mutta nyt sitä sovelletaan myös teksteihin, videoihin ja kuviin.

Epäsymmetriaa ja syvyyttä. https://moralesgroup.net/

Tuleva vuosi tarjoaa siis monipuolisia ja mielenkiintoisia suunnittelutrendejä. Vuoden 2021 lopussa tulemme näkemään, mitkä trendeistä uppoavat vuoden vanhetessa ja mitkä pysyvät pinnalla ja mahdollisesti jalostuvat eteenpäin. Trendit viittaavat siihen, että verkkosivujen persoonallisuutta ja erottuvuutta halutaan lisätä, mikä on hyvä asia. Samalla pystytään tarjoamaan myös hyvä käyttökokemus, kunhan suunnittelutrendejä maltetaan käyttää sopivassa suhteessa. Liiallisella revittelyllä on vaarana sivuston kallisarvoisen käyttökokemuksen tuhoaminen.

 

Tilaa Statement-uutiskirje

Share This