Elämme maailmassa, jossa useammalla ihmisellä on käytössään mobiililaite kuin puhdasta vettä. Maailmassa on jo yli 1,7 miljardia älypuhelimen käyttäjää. Laitteiden yleistyminen on ollut nopeaa. Vuoden 2013 viimeisellä kvartaalilla Applen mobiililaitteita myytiin enemmän kuin Windows-tietokoneita – koko maailmassa (lähde: Gartner, Apple)

Tieto ja tiedostot siirtyivät pilveen

Vasta hetki sitten suurin osa tiedosta tallennettiin oman tietokoneen kovalevylle tai kaukaisimmillaan yrityksen sisäverkkoon, jaetulle verkkolevylle. Eikä ole kauaa siitäkään kun muistitikut syrjäyttivät cd-levyjen käytön suurempien tietomäärien siirtämisessä. Nyt ja tulevaisuudessa tieto tallentuu verkkoon, paikkaan, jota kutsutaan ”pilveksi”.

Pilvi on enemmän kuin vain paikka, johon tallennetaan kuvatiedostoja ja dokumentteja. Usein myös ohjelmistojen ”älykkyys” sijaitsee pilvessä, jolloin tietokoneiden ja mobiililaitteiden tehtäväksi jää hoitaa tietojen lukeminen ja syöttäminen.

Mistä muutoksessa on kyse?

  1. Tietoon pääsee käsiksi kaikilla laitteilla, kaikkialta
  2. Tietoa pystytään käsittelemään yhdessä muiden kanssa
  3. Tietoa pystytään jakamaan tehokkaasti
  4. Eri lähteistä saatavaa tietoa pysytään yhdistämään keskenään

Pystymme esimerkiksi tarkastamaan varastotilanteen, muokkaamaan dokumentteja, näkemään asiakkaan viimeisimmän tilauksen tai esittämään myyntiaineistoja mobiililaitteiden avulla.

Mikä tämän mahdollistaa?

Muutosta ohjaavia ja mahdollistavia tärkeitä tekijöitä ovat muun muassa:

  1. Mobiililaitteiden teknologinen kehitys
  2. Sovelluskaupat ja sovellusten määrä
  3. Käyttäjien pyrkimys helppouteen ja saavutettavuuteen

Parhaat välineet kaikkien saatavilla

Useimpiin liiketoiminnan tarpeisiin löytyy valmis sovellus, joiden hankintahinta on vain murto-osa siitä, että vastaava toteutettaisiin räätälöitynä projektina. Pilvipalvelut ja mobiilisovellukset mahdollistavat sen, että nyt myös pienet yritykset voivat ottaa käyttöön työvälineitä, jotka ovat suurten alkuinvestointiensa vuoksi olleet aikaisemmin vain suuryritysten saatavilla.

Pilvipalvelut ja mobiilisovellukset mahdollistavat sen, että nyt myös pienet yritykset voivat ottaa käyttöön työvälineitä, jotka ovat suurten alkuinvestointiensa vuoksi olleet aikaisemmin vain suuryritysten saatavilla.

Myyntityön uudet välineet

Myynti on kiistatta yrityksen merkittävin prosessi, mutta yllättävän monessa yrityksessä käytännön myyntityön työvälineet laahaavat viime vuosikymmenellä. Myyjiä kyllä valmennetaan, mutta hyödyllisiä työkaluja on tarjottu vain vähän. Media Cabinet kehitti tähän tarpeeseen Showell-nimisen tuotteen, jossa yhdistyvät pilvipalvelu ja tablet-laitteella toimiva sovellus eli applikaatio. Showell on ratkaisu myyntiaineistojen keskitettyyn ylläpitoon, jakamiseen ja esittämiseen tabletin avulla asiakastapaamisissa. Paljon liikkuvat, asiakkaita tapaavat myyjät hyötyvät valtavasti ratkaisusta, jossa myyntityöhön liittyvät aineistot ja työvälineet ovat aina ajantasalla, helposti mukaan otettavissa ja heti käyttövalmiina.

Merkittävä trendi

Tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan mobiilaitteiden ja pilvipalveluiden yhdistäminen tehostaa liiketoimintaa. Tämä onkin yksi tämän hetken Top 10 -teknologiatrendeistä. Pilvipalveluiden hyödyntäminen kasvaa erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Vuonna 2014 nämä yritykset käyttävät jo 100 miljardia USD pilvipalveluihin (lähde: CRN ja Salesforce). Nyt on aika ottaa mobiiliratkaisut hyötykäyttöön liiketoiminnassa, myös myyntityössä.

Lisää aiheesta Technopolis Jyväskylän Business Breakfast -tilaisuudessa.

 

Tilaa Statement-uutiskirje

Share This