Mikä on kiitos-sivu ja miksi se on monesti aliarvostettu? Omia kiitos-sivujasi voit parantaa muutamalla helpolla konstilla.

Kiitos-sivu on kaikille tuttu esimerkiksi yhteydenottolomakkeen lähettämisen jälkeen näytettävä sivu. Yleensä kyseisellä sivulla lukee esimerkiksi: “Kiitos viestistäsi. Palaamme viestiisi mahdollisimman pian.” Ensimmäinen askel oikeaan suuntaan on muistaa oikeasti tehdä se mitä lupaa.

Mitä kävijä tekee viestin lähettämisen jälkeen?

Jos et vastaa tunnin sisällä viestiin, päiväsaikaan, viestin lähettänyt henkilö jää helposti “tyhjän” päälle. Mitä luultavimmin hän on hyvin nopeasti yhteydessä kilpailijoihisi. Kysy itseltäsi: mitä haluaisit kävijän tekevän seuraavaksi viestin lähettämisen jälkeen?

Mikä neuvoksi?

Edelläkuvatun onnettoman tilanteen ei kuitenkaan tarvitse päteä sinun tilanteessasi. Yksi helppo ratkaisu on tehdä useita eri lomakkeita ja kiitos-sivuja. Kukin lomake ja kiitos-sivu räätälöidään eri tilanteisiin. Räätälöinti voi olla niinkin pientä kuin vaikkapa yhden otsikon muuttaminen tai yhden avoimen tekstikentän lisääminen. Jokaiselle lomakkeelle voidaan valita nyt räätälöity, yksilöllinen kiitos-sivu. Kun tiedät lomakkeen, jolta yhteydenottopyyntö lähetettiin, tiedät hieman paremmin kävijän tilanteen. Näin jokainen kiitos-sivu on mahdollista saada tuntumaan lomakkeen lähettäjästä hieman henkilökohtaisemmalta.

Jokaiselle lomakkeelle voidaan valita räätälöity, yksilöllinen kiitos-sivu. Kun tiedät lomakkeen, jolta yhteydenottopyyntö lähetettiin, tiedät hieman paremmin kävijän tilanteen. Näin jokainen kiitos-sivu on mahdollista saada tuntumaan lomakkeen lähettäjästä hieman henkilökohtaisemmalta.

Millainen on hyvä kiitos-sivu?

Hyvä kiitos-sivu aktivoi kävijää tekemään jotain hänen odotellessaan yhteydenottoasi. Uskaliaimmat voisivat laittaa sivulle Ärrä-koodin, jolla saisi hakea suklaapatukan ärrältä odotellessa yhteydenottoa eikä olisi aikaa surffailla kilpailijoiden sivuilla. Jos et ole ihan näin uskalias, lisää ainakin kehoitukset seurata sinua sosiaalisen median kanavissa tai liittyä postituslistalle. (Vinkki: älä kysy kävijän sähköpostiosoitetta enää uudelleen, hänhän antoi sen jo edellisellä lomakkeella.)

Toinen hyvä tapa on lisätä kiitos-sivulle linkkejä lisämateriaaleihin, jotka saattaisivat kiinnostaa kävijää hänen nykyisessä tilanteessaan. Kun tiedät, mitä haluaisit kävijän tekevän seuraavaksi, voit ohjata häntä tähän suuntaan kertomalla siitä kiitos-sivulla.

Uskaliaimmat voisivat laittaa sivulle Ärrä-koodin, jolla saisi hakea suklaapatukan ärrältä odotellessa yhteydenottoa eikä olisi aikaa surffailla kilpailijoiden sivuilla.

Muista testata

Tätä ei pysty koskaan liikaa toistamaan: testaa omia lomakkeitasi. Lähetä lomake ja seuraa mitä tapahtuu. Saatko viestin lähtemään? Tuleeko virheilmoitus? Otetaanko sinuun yhteyttä? Kuinka kauan kestää, että sinuun otetaan yhteyttä? (Jos huolehdit itse viesteihin vastaamisesta, ota sekuntikellolla aikaa ja kirjoita kuvitteellinen vastaus viestiisi.)

Mitä analytiikka voi kertoa kiitos-sivusta?

Analytiikka auttaa myös kiitos-sivujen parantamisessa. Voit verrata eri kiitos-sivujen toimivuutta seuraamalla kiitos-sivujen linkkejä. Minkä lomakkeen ja minkä kiitos-sivun linkit saivat klikkauksia? Voit tehdä myös Google Analyticsissa “maalin”, (engl. Goal). Näin pystyt vertailemaan eri liikenteen lähteitä ja seuraamaan mitkä näistä lähteistä johtavat eniten yhteydenottoihin.

Mitä minun pitikään tehdä?

  • Tee mitä lupaat kiitos-sivulla.
  • Tee useita, erilaisia kiitos-sivuja.
  • Testaa lomakkeesi lähetys ja prosessi lähetyksen jälkeen.
  • Seuraa analytiikalla sivujen tehoa.

 

Tilaa Statement-uutiskirje

Share This