Laskeutumissivu on noussut ansaitusti kohtuullisen kuumaksi perunaksi verkkoviestinnässä. Laskeutumissivu (landing page, ländäri) on verkkosivustosi yksittäinen sivu tai erillinen kampanjasivu, jolle ohjaat haluamasi kohderyhmät esimerkiksi digimarkkinoinnin keinoin: hakukonemainonnan, hakukoneoptimoinnin, uutiskirjeiden, Some-mainonnan tai sitten jonkun muun markkinoinnin kautta. Laskeutumissivuksi voidaan määritellä mikä tahansa julkinen sivu.

Suunnittele ehjä konversioreitti

Kun kävijä saapuu laskeutumissivullesi, hän on jo valmiiksi tehnyt päätöksen tulla hakemaan vastausta tarpeeseensa aiemman markkinointiviestisi innoittamana. Tai sitten tyypillinen konversioreitti voi lähteä vaikkapa hakukoneen hakukentästä, esimerkiksi näin:

1. Kirjoitan Googleen “kattoremontti helsinki”

Päädyn klikkaamaan ensimmäistä hakutulosta. Toimin mielentilassa, jossa olen jo valmiiksi kiinnostunut kohta näkemästäni sisällöstä ja orientoitunut punnitsemaan sen ensisilmäyksellä. Suon kohta avautuvan laskeutumissivun ylläpitäjälle todella houkuttelevan konversiopotentiaalin, joka suorastaan odottaa realisointia.

2. Päädyn Suomen Kattoremontit -sivuston etusivulle

Yleisilme ei järkytä minua pois ja silmäni osuu alle sekunnissa ensimmäisenä pääkuvassa sijaitsevaan otsikkoon “kattoremontti joustavasti 200 €/kk”. No, tämäpä olikin juuri mielessäni: kuinka ihmeessä rahoitan ison hankkeeni? Sivuston ylläpitäjän ehkä tärkein koukku tarttui puserooni ensisilmäyksellä.

3. Päätös jatkaa konversioreitillä

Koska kerkesin osuvan otsikoinnin vuoksi tarttua syöttiin, jään sivulle vilkaisemaan muutkin sisällöt. Ja todellakin, yllättäen tässä täysin satunnaisessa esimerkissä löytyykin monet toimivalle laskeutumissivulle tyypilliset elementit:

  • Kiinnostava, hakemaani sisältöön liittyvä, heti silmään osuva otsikko
  • Aiheeseen liittyvä pääkuva/kuvitus
  • Riittävän vakuuttava yleisilme, joka ei sellaisenaan saa poistumaan
  • Identiteetti ja brändi näkyvissä
  • Call-to-action: ”tilaa ilmainen arviointikäynti” -lomake heti ensimäisessä näkymässä
  • referenssit näkyvissä
  • tunntetut brändit kumppaneina näkyvissä
  • kohtuullisen toimiva typografia: kaikki tärkeä tieto löytyy helposti ja loogisessa järjestyksessä

Konversioreitti vaikuttaa siis varsin ehjältä eikä kaupan esteitä ole juurikaan tunnistettavissa. Joten…laitetaanpa pyyntö kattoremontin arviokäynnistä tälle firmalle! Ainoastaan tyytyväisen asiakkaan todistajanlausunto (testimonial) jäi tältä sivulta uupumaan.

Siispä, koukuta ensisilmäyksellä ja varmista, että konversioreitti on aukoton.

Vaikka en tunne esimerkin yritystä ensivilkaisua enempää, otaksun, että tällä firmalla menee kovaa ja Google-näkyvyys on tärkein markkinointitapa puskaradion ohella. Siispä, koukuta ensisilmäyksellä ja varmista, että konversioreitti on aukoton. Huolehdi samalla viestintäsi niin selkeäksi, että jopa junassa verkkoyhteyksien pätkimisestä ahdistunut koodi-ismo tulee siitä riittävän nopeasti puhutelluksi. Minimoi myös laskeutumissivun tarjoamat mahdollisuudet harha-askelille, kuten konversioreitiltä pois johtavat linkit. Määrittele laskeutumissivusi päämäärä ja punnitse kaikki sisältö huolellisesti juuri siitä näkökulmasta: jos sisältö ei edistä konversiota sen voi jättää pois.

Luonnostele oma laskeutumissivusi

Laskeutumissivun suunnitteluun saat toki apua asiantuntijoilta, mutta mikään ei estä tekemästä sitä myös itse, jos aikaa ja energiaa löytyy. Luonnosteluun voit käyttää kynää ja paperia tai sitten sellaisia työkaluja kuin Balsamiq tai Instapage. Jos haluat tehdä koko sivun pystytyksen itse, voit käyttää siihen varta vasten suunniteltua työkalua nimeltään Unbounce. Viimeksi mainittu antaa huikeat mahdollisuudet homman hoitamiseen alusta loppuun, eri ländärivariaatioiden testaukseen ja tulosten mittaamiseen.

Mittaa tuloksia ja tee muutoksia

On selvää, että laskeutumissivujen anatomiassa on löydetty monia yleispäteviä perussääntöjä tehokkaan konversion näkökulmasta. Mutta yhtä lailla on muistettava täysi vapaus itse kokeilla ja mitata. Ei kannata jumittua kumisaappaiden laskeutumissivun konversion lainalaisuuksiin, jos pääviesti on katastrofiavun tarve kriisialueella.

Muun muassa Google Analyticsin avulla voit mitata, kuinka suuri osuus laskeutumissivusi kaikista vierailijoista päätyy toimimaan juuri haluamallasi tavalla: rekisteröitymään, tilaamaan uutiskirjeesi, siirtymään seuraavaan sisältöön, klikkaamaan mainostasi, vastaamaan kyselyysi, kysymään lisätietoa chatissä, painamaan osta-nappia, kysymään lisää palvelustasi, lataamaan “oppaasi”, siirtymään yhteystietosivulle tai ylipäänsä tutustumaan sanomaasi. Eikä kääntymään saman tien pois sivultasi.

Mittaa vaikkapa ensi alkuun sitä, kuinka paljon saat aikaan muutosta konversioon erilaisella otsikoinnilla. Tai vaikkapa muuttamalla osta-tekstilinkin reilun kokoiseksi, värikkääksi Osta-painikkeeksi. Tai vaihda pääkuvaa iloisemmaksi – näkyykö se kenties kävijäseurannan bounce-prosenteissa? Ehkä voit myös tuoda yhteyshenkilön tiedot ja kuvan kunnolla näkyviin tarjoamasi palvelun yhteyteen – madaltaako se kynnystä yhteydenottoon? Muutosten tekeminen ja niiden mittaaminen voi tuoda yllättävän merkittäviä tuloksia.

Tilaa Statement-uutiskirje

Share This