Markkinoinnin automaatio on sisältömarkkinoinnin kanssa digitaalisen markkinoinnin uusimpia trendejä. Toisin kuin yleisesti uskotaan, markkinoinnin automaatio on kaikkien saatavilla pienillä ponnistuksilla.
Viime aikoina on puhuttu robotiikasta ja kuinka monet ammatit voidaan tulevaisuudessa korvata roboteilla. Myöskään tietotekniikkaa hyödyntävät alat eivät ole immuuneja tälle kehitykselle, vaikka näin voisi moni kuvitella. Tosin tietotekniikan alan työtä ei välttämättä korvaa fyysiset robotit, vaan tietokoneohjelmat. Digitaalisen markkinoinnin saralla on jo olemassa ohjelmia, jotka työskentelevät itsenäisesti annettujen sääntöjen mukaan. Tällaisista ohjelmista puhuttaessa käytetään nimitystä markkinoinnin automaatio.
Digitaalisen markkinoinnin saralla on jo olemassa ohjelmia, jotka työskentelevät itsenäisesti annettujen sääntöjen mukaan. Tällaisista ohjelmista puhuttaessa käytetään nimitystä markkinoinnin automaatio.
Miten markkinoinnin automaatio toimii?
Markkinoinnin automaatio -ohjelmien toiminta perustuu yleensä henkilöiden sähköpostiosoitteiden ja muiden tietojen keräämiseen. Tietojen keräämisen jälkeen henkilö saa ladata esimerkiksi pikaoppaan. Markkinoinnin automaatio liittyykin yleensä sisältömarkkinointiin. Kun henkilö on ladannut pikaoppaan, hänen yhteystietonsa lisätään automaatioprosessiin, joka toimii ennalta määriteltyjen sääntöjen mukaan. Henkilö voi toki halutessaan jättäytyä prosessista pois klikkaamalla sähköpostiviestin lopussa olevaa linkkiä. Kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen.
Mikäli henkilö osoittaa lisää kiinnostusta myöhemmin, häntä luokitteleva pistemäärä automaatiojärjestelmässä kasvaa, minkä perusteella hänelle voidaan tarjota lisää kiinnostavaa materiaalia. Automaatio voi toimia joko henkilön toiminnan perusteella saman tien tai sitten järjestelmä voi odottaa vaikkapa muutaman päivän ennen kuin lähettää uuden viestin tai etenee seuraavaan vaiheeseen. Myös pistemäärän ylittäessä tietyn raja-arvon voi käynnistyä joku toinen prosessi.
Automaatio voi toimia joko henkilön toiminnan perusteella saman tien tai sitten järjestelmä voi odottaa vaikkapa muutaman päivän ennen kuin lähettää uuden viestin tai etenee seuraavaan vaiheeseen.
Markkinoinnin automaation kustannukset?
Markkinoinnin automaatio on ollut perinteisesti isompien yritysten ja brändien käytössä korkeahkojen kustannusten vuoksi. Esimerkiksi HubSpot maksaa helposti yli tuhat euroa kuukaudessa käyttöön otettavista ominaisuuksista riippuen. Tämän lisäksi tarvitaan tietysti hyviä sisältöjä, joilla herätetään soveltuvan kohderyhmän mielenkiinto.
Markkinoinnin automaatio vaatii siis aikaa, mutta itse järjestelmän hankintakustannus ei muodostu kenellekään ylitsepääsemättömäksi. Markkinoilta löytyy myös edullisempia HubSpotin kanssa kilpailevia järjestelmiä. Mikäli markkinoinnin automaatiota hankkivalla taholla on jo verkkosivut olemassa, tutustumisen arvoinen ohjelma on esimerkiksi Active Campaign. Muutaman viikon käyttökokemuksen perusteella ohjelma on varsin helppo käyttää ja 50 euron kuukausikustannukset eivät muodostu kynnykseksi.